Ubezpieczenie floty samochodowej przez internet

Ubezpieczenie większej ilości aut w jednym Towarzystwie Ubezpieczeniowym może dla firmy oznaczać spore upusty cenowe, z drugiej strony ryzyko wysokiej szkodowości i często niska rentowność ubezpieczeń flotowych wymusza na Towarzystwach dyktowanie wysokich cen. Jak więc ubezpieczyć flotę, by było korzystnie, pewnie i bezpiecznie?


Flota flocie nierówna.

Dywagacje czy w ogóle ubezpieczenie flotowe jest dla nas korzystne, konieczne czy przydatne, warto zacząć od pytania czy taka oferta w ogóle jest skierowana do nas. Jest to bowiem ściśle uzależnione od ilości posiadanych samochodów, bo choć co prawda dziś TU coraz chętniej ubezpieczają również te małe floty (minimum 4 samochody), to wciąż większość ofert dotyczy minimum 10 samochodów. Ilość pojazdów bowiem bezpośrednio wpływa na atrakcyjność oferty (ciekawe i kompleksowe pakiety ubezpieczeniowe), a także na cenę polisy. W myśl zasady im więcej pojazdów, tym korzystniejsza cena.

Choć, zawsze pozostaje jedno ale, bo drugim, ważnym kryterium jest szkodowość jazdy i jeśli kierowcy w danej firmie nie jeździli zbyt ostrożnie, powodując przy tym wiele poważnych czy drobnych stłuczek, to niestety w takim przypadku należy się liczyć raczej z dość wysoką stawką za kolejne lata ubezpieczeń, niezależnie od ilości posiadanych samochodów. Ci mniejsi przedsiębiorcy, chcący jako flotę, ubezpieczyć jedynie cztery czy pięć samochodów, również znajdą dla siebie oferty, w tym zakresie jednak warto porównać, co jest lepsze - ubezpieczenie flotowe, czy indywidualne, bazujące niejednokrotnie na wypracowanych już zniżkach za bezszkodowe OC właściciela firmy

Dla kogo opłacalne jest ubezpieczenie floty?

Ubezpieczenie flotowe z całą pewnością dedykowane jest dla firm, posiadających więcej jak cztery samochody. Z takich ubezpieczeń korzystają też firmy leasingowe i zarządzające zewnętrzną flotą samochodową. Jednakże działanie te opłacalne są przede wszystkim dla firm spedycyjnych czy transportowych, gdzie wręcz niezbędne są praktyczne rozwiązania, eliminujące między innymi dłuższe czy nawet krótsze przestoje w pracy (samochód w warsztacie, awaria koła itd.). Firmy ubezpieczeniowe bowiem w ramach niższych cen oferują kompleksową ochronę, zapewniając nie tylko polisę z tytułu OC, ale również szeroki pakiet Assistance, przydatne Autocasco czy takie udogodnienia jak naprawa szyby, zabezpieczenie przed kradzieżą czy ubezpieczenie wyposażenia dodatkowego. Dzięki temu właściciel firmy jest chroniony w każdym przypadku, a jego ubezpieczenie jest zdecydowanie dużo tańsze, niż gdyby zdecydował się na zakup polisy dla każdego pojazdu z osobna.

Z jakich ofert OC, AC korzystać?

Ubezpieczenia floty nie są rzadkością na rynku, będą różnić się między sobą jedynie warunkami, zakresem i oczywiście ceną poszczególnych ofert. Dlatego wyłonić najkorzystniejszą ofertę można na dwa sposoby – przejrzeć poszczególne rozwiązania TU w internecie, albo udać się do brokera ubezpieczeniowego. Niezależnie od tego, z którego wariantu skorzystamy, warto nie zapominać o najważniejszym – o negocjacjach, które przy ubezpieczeniach flotowych są bardzo ważne.

Co możemy negocjować z ubezpieczycielem?

Przede wszystkim cenę polis ale nie tylko, możemy też negocjować terminy płatności, czas i sposób likwidacji szkód, zakres ubezpieczenia (zwłaszcza przy AC, lub Assistance), niezmienność stawki ubezpieczenia przez cały okres trwania umowy (bez znaczenia na ilość szkód w obowiązującym roku ubezpieczeniowym) a także wyłączność pewnych klauzul w ubezpieczeniu. Bo choć może nie należy to do częstych praktyk, to ubezpieczenie może na przykład obowiązywać również w sytuacji nieważnego przeglądu technicznego, bądź przy korzystaniu z samochodu przez inne osoby prywatne (np. członków rodziny kierowcy), jak i przy innych sytuacjach, które w ramach pojedynczych umów nie będą pod żadnym względem negocjowane.

Od czego zależeć będzie powodzenie naszych negocjacji?

Oczywiście od ilości samochodów, ale również od długości podpisanej umowy ( preferowane są umowy kilkuletnie), również od historii szkodowości w poprzednich latach ( im mniej wypadków i stłuczek, tym szansa na korzystniejsze warunki), a także od działań prewencyjnych, których stosowanie zmniejsza ryzyko występowania wypadków czy zdarzeń losowych, w kolejnych latach ubezpieczenia

Co wpływa na stawkę ubezpieczenia flotowego?

Przedsiębiorca, chcący ubezpieczyć swoje samochody jako flotę, od początku wręcz do samego końca podlega innym zasadom, niż klient indywidualny. Już bowiem same kryteria bazowej stawki OC czy AC nie są obliczane na podstawie danych konkretnego kierowcy, ale na zasadzie uśrednionych danych, które obowiązują w tym samym zakresie wszystkie auta w konkretnym przedsiębiorstwie. Dzieje się tak, ponieważ, nawet jeśli każdy samochód przypisany jest konkretnej osobie, to w przypadku rotacji, czy dłuższych nieobecności w pracy, auto będzie użytkować już ktoś inny. Dla ubezpieczyciela ważne będzie też czy auta są własnością firmy czy też użytkowane w formie leasingu, a także jaki jest zasięg i teren ich działalności – lokalny, krajowy czy też międzynarodowy.

Jak obniżyć kwotę ubezpieczenia?

Owa niska szkodowość i wielkość floty to główne kryteria, które wpłyną na wyjściową stawkę ubezpieczenia. Kolejnym czynnikiem, zmierzającym do obniżenia stawek, będzie wybór pełnego pakietu ubezpieczenia, a więc nie tylko OC, ale również Autocasco, Assistance, Autoszyby czy NNW. Co jednak, zwłaszcza w ostatnich latach jest bardzo preferowane przez firmy ubezpieczeniowe, to tak zwane działania prewencyjne, które firmy wprowadzają do swoich standardowych czynności, w celu eliminowania kosztownych i kłopotliwych awarii, zdarzeń losowych czy stłuczek na drodze. Im więcej takich działań ( montaż GPS, bądź doszkalanie kierowców z bezpiecznej jazdy itp) tym większe pole do negocjacji cen. Brokerzy ubezpieczeniowi oferują również specjalne audyty, polegające na uwypukleniu większości przyczyn, doprowadzających do wysokiej szkodowości podczas użytkowania pojazdów. Dzięki takiemu audytowi, można też wprowadzać działania prewencyjne, na podstawie których TU mimo wysokiej szkodowości, również zaoferuje korzystniejsze upusty.

Jak dbać o ubezpieczenie flotowe?

O ile od 2014 roku TU mają obowiązek informowania klientów o przedłużającym się ubezpieczeniu OC, na dwa tygodnie przed zakończeniem umowy, o tyle o ubezpieczenia dobrowolne, a także negocjowanie stawek klient musi troszczyć się już sam. Oczywiście jeśli zdecydowaliśmy się na brokera ubezpieczeniowego, to w większości przypadków możemy być spokojni. Przed końcem obowiązującej umowy, z pewnością zapuka do naszych drzwi, by nie tylko przypomnieć o odnowieniu umowy, ale też przedstawić nowe warunki. Również firmy ubezpieczeniowe dbają o swych klientów, zwłaszcza tych posiadających większe floty i spieszą przed końcem umowy, by uzyskać podpis na owocną współpracę w kolejnych latach. Niemniej jednak rynek polis flotowych jest bardzo aktywny i dynamiczny, dlatego warto zawsze sprawdzić, co dla nas oferuje konkurencja, bo być może w ramach podobnej ceny, zaoferuje nam jeszcze lepszą ochronę i szerszy zakres ubezpieczenia?

Z raportów firm ubezpieczeniowych wynika, iż zawodowi kierowcy czy użytkownicy aut firmowych o wiele częściej doprowadzają do wypadków i awarii na drodze niż kierowcy indywidualni. Zjawisko to powoduje, że stawki ubezpieczeń dla firm stale rosną, nie mniej jednak warto kierować się rozsądkiem wybierając ubezpieczenie z pełnym zakresem ochrony, m.in. z autem zastępczym, holowaniem czy pełną opieką medyczną dla ofiar wypadków, ponieważ straty wynikające z takich zdarzeń losowych są często o wiele bardziej dotkliwe niż roczne pakiety OC, AC i NNW dla flot samochodowych. Warto też pamiętać, że w grupie jest zawsze taniej i korzystniej.