Aixam

Ceny OC AC dla wybranych modeli

Powszechnie wiadomo, że motorowerem, a także motorem o pojemności do 125 ccm można poruszać się bez prawa jazdy, a w przypadku osób poniżej 18 roku życia z kartą motorowerową. Okazuje się jednak, że całkiem legalnie można również prowadzić samochód bez prawa jazdy, ale oczywiście nie każdy. Tak zwane czterokołowce, to pojazdy, które szybkością dorównują motorowerom, ale są bezpieczniejsze, choć najczęściej też zapewniają miejsce tylko dla dwóch osób – kierowcy i pasażera. Jednakże, choć takie francuskie cacka, jak np. Aixam nie są nowością na rynku, także polskim, to wciąż trudno je np. ubezpieczyć.


City – najmniejszy ze stajni Aixam

Produkowany od 2010 roku model City jest obecnie najmniejszym czterokołowcem francuskiego producenta. Co ważne, jak każdym czterokołowcem, posiadającym homologację L6e, można poruszać się bez prawa jazdy, oczywiście po ukończeniu przez kierowcę 18 roku życia. City to jednak również dobry prezent dla czternastolatka, który, jeśli posiada prawo jazdy AM (na motorower), również może poruszać się takim czterokołowcem. Moc 5,4 KM i silnik Diesla sprawi, że na miejskie wyprawy Aixam City będzie tak samo dobry, jak motorower, tyle że bardziej komfortowy zimą czy podczas deszczowej aury. Niestety są dwa minusy – cena auta i ograniczony wybór polisy z tytułu OC. Aixam City nawet z rynku wtórnego jest dość drogim cackiem. Choć producent zapewnia mu całkiem bogate wyposażenie (łącznie z klimatyzacją czy czujnikiem parkowania), to i tak nie rekompensuje to wysokiej ceny, za model z 2010 roku trzeba zapłacić bowiem ponad 24 000 zł. Nówka z salonu to wydatek około 40 000 złotych.

Problem jest też z ubezpieczeniem i to nie dlatego, że Aixam jest mało popularny w Polsce, a dlatego, że jest to czterokołowiec. Wyszukiwarki online nie posiadają żadnych ofert polisy OC czy AC dla Aixam, czy innych czterokołowców. Również, jeśli zadzwonimy do konsultanta, to także często możemy nie otrzymać konkretnej odpowiedzi, szczególnie jeśli dodamy, że tym Aixam City będzie poruszał się właśnie nasz szesnastoletni syn. Tymczasem ubezpieczenie powinno kosztować mniej więcej tyle samo, co na motorower, czyli maksymalnie kilkaset złotych na rok za pakiet OC z NNW.

Przykładowo dla mieszkańca Warszawy (34 lata), nieposiadającego jeszcze prawa jazdy i żadnych zniżek z tytułu ubezpieczenia, polisa OC dla motoroweru z 2010 roku o pojemności 4KM kosztować będzie 269 złotych, najtaniej w MTU, już z NNW. Można więc domniemywać, że podobną cenę zaproponuje MTU również właścicielowi modelu Aixam City. Co jednak ważne, wyszukiwarka CUK, gdzie można obliczyć polisę dla motoroweru, nie daje możliwości przeprowadzenia kalkulacji dla osób poniżej 18 roku życia. Jeśli więc samochód ma być od początku własnością niepełnoletniego dziecka, to trzeba szukać pomocy u agentów ubezpieczeniowych.

Aixam Crossover – mocniejszy silnik dla właścicieli prawa jazda B1

Crossover to kolejne miniauto, które jest produkowane od 2012 roku. Tutaj, w zależności od potrzeb, ale również od zasobności portfela, można nabyć wersje, także z mocniejszym silnikiem – 15,2 i 20,4 KM. Te dwie wersje GT i GTR wymagają już jednak prawa jazdy B1 i można się nimi poruszać dopiero od 16 roku życia. Natomiast dla osób nieposiadających prawa jazdy bądź tych, z AM w kieszeni dostępna jest wersja Premium z silnikiem o mocy 5KM. Francuski producent zapewnia jednak nie tylko nieco droższą alternatywę dla motoroweru, ale również bezpłatny kurs AM. Problem w tym, że większość szkół nauki jazdy nie posiada na stanie czterokołowców, więc egzamin trzeba zdać na skuterze, ale przeszkolenie na czterokołowcu można przejść już u konkretnego dystrybutora samochodów.

Jeśli będziemy zainteresowani mocniejszą wersją modelu Aixam Crossover, np. o mocy 15,2KM, to można przyjąć, że polisa OC będzie kosztować, tyle, co dla modelu Hondy Cross Enduro o mocy 15 KM, czyli około 400 złotych na rok (35–letni mieszkaniec Poznania, żadnych zniżek na OC). Drogie jest  Autocasco, cały pakiet może wynieść około 1500 złotych na rok. Niestety nie tylko drogie będzie ubezpieczenie auta od kradzieży czy zniszczeń. Cena samego Crossovera również jest zaporowa. Na rynku wtórnym model z 2012 roku zakupimy w cenie około 30 000 złotych, a na egzemplarz z salonu trzeba przygotować około 50 000 złotych. Jak na prezent dla 16-letniego syna, z pewnością dość dużo.

Crossline czy A711  - dobre, bo bez prawa jazdy?

Prosty i lekki model A711 można nabyć jeszcze z końca lat dziewięćdziesiątych, kiedy Aixam rozpoczęło produkcję tych czterokołowców. Nowsze wersje francuskich miniaut, jak Crossline, produkowane od 2010 roku, mają ładniejszą linię, lepsze wyposażenie, ale też i wyższą cenę. Obydwa modele można jednak z powodzeniem użytkować bez prawa jazdy. Tu jednak trzeba pamiętać, że dla tych, którym uprawnienia zabrano za przekroczenie dozwolonej ilości punktów czy za jazdę pod wpływem alkoholu, poruszanie się motorowerem czy czterokołowcem, typu Aixam jest również zabronione. Jednakże dla starszej osoby, dla której mocniejsze silniki są już zbyt szybkie i niebezpieczne, Aixam Crossline może być bardzo dobrym wyborem. Cztery koła zamiast dwóch, dach nad głową i łatwe parkowanie pod przychodnią, to zdecydowane atuty takiego samochodu. Do złudzenia przypominający Renault Twingo czy jeszcze mniejszego Smarta, Aixam A711 z 2000 roku można kupić już za 8000 złotych.

To niewygórowana cena za możliwość przemieszczania się bez prawa jazdy. Ile będzie kosztować OC? Jeśli czterokołowca porównać ze słabą wersją motorynki, to mieszkanka Wrocławia będzie musiała się liczyć z kwotą 300 złotych za samo OC. Porównując  model Aixam  ze Smartem (Fortwo z 2011 roku, 1,0 benzyna), cena będzie wyższa i koszt samego OC wyniesie 600 złotych (60% zniżki), a pakiet z AC, NNW i ASS kosztować będzie około 1400 złotych. Trzeba jednak pamiętać, że Smart o pojemności 1,0 i mocy 61 KM to nie to samo, co czterokonny silnik Aixam A711 o pojemności 400 ccm czy pięciokonny silnik Crossline. Przekonać jednak może cena, ponieważ za Smarta z 2011 roku zapłacimy około 12 000 złotych, gdzie Crossline o słabszym silniku i uboższym wyposażeniu, to wydatek już rzędu 20 000 złotych. Oczywiście, wszystko pod warunkiem, że mamy prawo jazdy kategorii B, jeśli nie, to pozostaje skuter, albo właśnie model np. Aixam Crossline.


Ceny innych samochodów

Sprawdź koszt ubezpieczeń komunikacyjnych wybranych marek i modeli samochodowych.